מהפכת הדפוס

האם מהפכת הדפוס השלישית תהיה ישראלית?

בעולמנו המודרני למדנו לקחת דברים רבים כמובן מאליו. טכנולוגיות דפוס מתקדמות, שלא היו קיימות עד לפני כמה מאות או עשרות שנים, שולטות כיום בשוק. מאחוריהן מסתתרת היסטוריה מעניינת ורבת תהפוכות.

מהפכת הדפוס הראשונה

מהפכת הדפוס הראשונה הגיחה לעולם באמצע המאה ה-15, על ידי צורף יהודי-גרמני בשם יוהאן גוטנברג. מכבש הדפוס הראשון בעולם אפשר להדפיס מאות אלפי עותקים מספר התנ”ך ומספרים אחרים, והפך את ההשכלה ואת ידיעת קרוא וכתוב לנחלתם של מיליונים באירופה ובעולם כולו.

למרות שתהליך הדפוס עצמו הומצא בסין כבר במאה ה-11, מאות שנים לפני המצאת מכבש הדפוס, הוא לא הצליח להתפשט בעולם. הכתב הסיני, הדורש הכרה של אלפי סימנים, לצד העובדה שהסינים לא הפכו את התהליך למסחרי, יעיל ונוח להפצה – כל אלו תרמו לכך שהמצאת הדפוס חיכתה בשקט עד לבואו של מכבש הדפוס.

מהפכת הדפוס השנייה

מהפכת הדפוס השנייה הגיעה לעולם בסוף שנות ה-70 של המאה ה-20. היזם והממציא היהודי, בני לנדא, עלה לישראל ב-1977 והקים את חברת אינדיגו, בה תכנן ופיתח סוג חדש של מדפסות הפועלות באמצעות דיו נוזלי. במקביל פיתחה אינדיגו גם דיו אלקטרוני, ובשנת 1993 הדגם E-Print 1000 היה המדפסת הראשונה בעולם שיכלה להדפיס ישירות מהמחשב. הדפוס הדיגיטלי בא לעולם.

בשנת 2002 – לאחר סדרה של מכירת מניות החברה לגורמים שונים – נרכשה לבסוף אינדיגו על ידי חברת HP העולמית בסכום של כ- 830 מיליון דולר. לנדא הפך יועץ למנכ”ל HP העולמית, וכיום הונו מוערך על ידי פורבס ביותר מ-3 מיליארד שקל.

פתרונות דפוס מודרניים

פתרונות דפוס מודרניים

גם לאחר שהרוויח את הונו העצום, לא חדל לנדא מהעשייה הבלתי פוסקת המאפיינת אותו. הוא המשיך והקים ארבע חברות נוספות בתחומי התעניינותו, כולן מאוגדות תחת Landa Corporation. אחת מהן – Landa Digital Printing – גייסה 300 מיליון דולר בשנת 2018 (זאת לאחר סבב גיוסים קודם של 400 מיליון דולר). החברה מייצרת ומספקת פתרונות דפוס ננוגרפיים, המבוססים על דיו שחלקיקיו הם בגודל של מולקולות (ננו מטר = מיליארדית המטר). מכונות הדפוס החדשניות של לנדא הן כנראה מהפכת הדפוס השלישית הבאה עלינו לטובה.

חלקיקי הדיו הננומטריים בולעים אור ומאפשרים הדפסה בעלת מאפיינים חדים במיוחד, אחידות מרשימה וברק גבוה. מעבר לכך תהליך ההדפסה עצמו מפיק חומר מודפס עם עמידות גבוהה במיוחד בפני שחיקה ושריטות, וכל זאת גם על גבי חומרי הדפסה רגילים לחלוטין (נייר, קרטון ממוחזר, עיתונים, חומרי אריזה ועוד). תהליך הדפוס עצמו מבוסס על מים והוא ידידותי לחלוטין לסביבה. מכונות הדפוס החדשניות של לנדא מיועדות לשימוש מסחרי, לעיתונות ולהוצאה לאור, והן מסוגלות להפיק בין 11,000 ל-13,000 גיליונות לשעה.

שלוש החברות הנוספות המאוגדות תחת Landa Corporation הן Landa Labs – המפתחת ננו-חומרים למגוון שימושים (ובהן גם הולכת תרופות) לצד טכנולוגיות להפקת אנרגיות חלופיות; Landa Ventures – המשקיעה בחברות בתחומי הננוטק, ההדמיה, הדפוס והאנרגיה; וכן Landa Fund המשמשת גוף פילנתרופי לצמצום פערים בחברה הישראלית, בין היתר באמצעות מלגות ללימודים אקדמיים.

מה עוד ימציא לנו הישראלי המופלא הזה, בני לנדא?

דבר אחד בטוח – משעמם לא יהיה

טכנולוגיה